Rex
Rex

ETT GENOMTÄNKT VARUMÄRKESARBETE,
I GRUND OCH BOTTEN.

ETT GENOMTÄNKT VARUMÄRKESARBETE,
I GRUND OCH BOTTEN.

Precis som gräset vi marknadsför är Xeed branschens sköna uppstickare. En modig kund som förstår betydelsen av att synas – och kännas – på rätt sätt. Efter ett par koppar kaffe och en och annan smörbulle målade vi tillsammans upp en kommunikativ riktning framåt. Samarbetet landade i ett nytt, kreativt kommunikationskoncept som stämmer väl överens med Xeeds nya positionering.

XEED MUGGAR

Svensk Jordelit AB har levererat proffsgräsprodukter till golfbanor och fotbollsplaner i över 40 år, 2020 blev det dags att lägga till ett nytt segment till marknadsmixen: Hemmagräsmattan. Bolaget lanserade det nya varumärket Xeed för att inspirera fler trädgårdsfixare till vackra gräsmattor – och vårt jobb som byrå blir att bygga kommunikationen och öka förståelsen för Xeed som varumärke.



Ett personligt samarbete

Emma Bergkvist, Xeeds marknadschef (och vår nya kompis) fick nys om oss tack vare hennes vänner på Kaffekompaniet. Genom deras sociala medier har hon förälskat sig i det kreativa konceptet som vi tagit fram – och på den vägen är det.
(Se vad vi har gjort för Kaffekompaniet här)



Både vi och Xeed tror på den personliga relationen i ett samarbete, på det roliga, avslappnade och öppna samtalet där ingen fråga är för dum. Det var också viktigt för Xeed att samarbeta med en partner med stor förståelse för deras affär, som var påläst och engagerad. Och flexibel nog för att hänga med i svängarna – utan att släppa blicken från helheten.

– Vi ville inte jobba med en byrå som var inrutade och kantiga i sina leveranser. Ni kändes familjära direkt och matchade oss i vårt tankesätt! Jag och vår VD Linda var snabbt överens om att ni var personer vi ville jobba med.

couldnt find image
XEED MUGGAR

“Jag och vår VD Linda var snabbt överens om att ni var personer vi ville jobba med”

— EMMA BERGKVIST, MARKNADSCHEF XEED

Det kreativa konceptet

Enligt Emma har Xeed varit lite fyrkantiga i sitt sätt att kommunicera. Nu blev det plötsligt dags att mjuka upp det, få in en känsla och visa upp sig på ett helt nytt sätt. Via workshops, strategiarbete och målgruppsanalyser levererades ett kreativt startpaket bestående av ny grafisk profil och tonalitet, vackra illustrationer och mallar till sociala medier.


– Det blev så bra! Jag är en människa som gillar känslor och älskar när det finns personlighet och humor i kommunikationen – om det är rätt typ av humor. Utmaningen blir nu att skapa innehåll själva av det nya konceptet ni har tagit fram. Hur kan vi leva vidare med det in-house? Och hur gör vi det lika bra?



Mer än bara en produkt

Det finns två stora anledningar till att Emma har jobbat för bolaget i över 12 år: För att det är roligt att komma till jobbet och för att de bidrar med ett syfte utöver själva produkten. Att hjälpa människor få en fin gräsmatta, en professionell fotbollsplan eller en grönyta till golfen skapar glädje för både Emma och deras kunder. Ett syfte som är viktigt att baka in i varumärket.


– Vi går inte bara till jobbet och sätter på oss en roll för att leverera ett resultat, det är mycket mer än så, och det är precis där jag känner att ni kommer in så bra i bilden. Ni förstår att det finns ett syfte bakom varumärket.

XEED MUGGAR

Den avgörande leveransen

Resan har bara börjat och nästa steg blir att ta fram namn och ny förpackningsdesign på Xeeds gräs- och gödselprodukter. Och även om vi ser fram emot fler trevliga möten (och fler trevliga smörbullar) så handlar ett bra samarbete framförallt om att leva upp till den förväntade, efterfrågade och utlovade nivån i de faktiska leveranserna. Något som Emma tycker vi har lyckats med.


– Jag har redan fått jättefint beröm för den nya tonen och det nya manéret. Vi är väldigt nöjda!


Vi tackar Emma och Xeed för den fina starten och det fortsatta förtroendet framöver. Våren har kommit och det har äntligen blivit gräsets tid att skina.