Rex
Rex

Tre miljoner över mål och ett globalt engagemang

Tre miljoner över mål och ett globalt engagemang

Together, we are powerful

När Stanford University behövde nå ut till en miljon privatpersoner som kunde hjälpa dem att bidra till forskningen mot sjukdomar valdes Business & Emotions ut för uppdraget. Med ett resultat på över fyra miljoner användare och fler än 10 000 omnämnanden och exponeringar i media överträffade vi målet med hästlängder. Så här gick det till.

Ett klick bort från att bidra till forskningen

För att få folk att engagera sig i projektet skapade vi en kommunikationsstrategi ihop med bland annat Microsoft, AMD och Nvidia. Med en enkel knapptryckning lyckades vi samla in enorma mängder datakraft och på så vis bidra till forskningen mot Covid-19 och andra sjukdomar.

“The most powerful distributed computing cluster in the world.”

— GUINNESS WORLD RECORDS

En kraftfull lösning som krävde lika kraftfull kommunikation

Varje dag lagras enorma mängder datakraft som inte kommer till användning, utan bara går till spillo. Kraft som kan användas till något bättre. Detta problem tog några forskare på Stanford University sig an att lösa. Det landade i projektet folding@home vilket innebär att privatpersoner kan donera sina datorers datakraft till förmån för forskning. Man har nämligen upptäckt att man kan utnyttja just den datakraften vid forskning mot sjukdomar som Alzheimers, Parkinsons och olika former av cancer.


– Vi är många som har närstående som drabbats av någon av de sjukdomar som projektet fokuserar på. Därför kändes det självklart för både mig och byrån att ta oss an detta, det är helt enkelt ett uppdrag som känns lite extra i hjärtat, Peter Karlsson, VD, Business & Emotions.

couldnt find image

Insatserna som gjorde skillnad

När vi klev in i projektet hade det uppnått runt 150 000 användare och man behövde en rejäl skjuts för att öka den siffran. Vi var med och tog fram två kommunikationskoncept med fokus på att varje person som deltar faktiskt gör stor skillnad. Koncepten fick namnen ”One in a million” och ”Together, we are powerful”.


Med tunga techbolag som Microsoft, AMD och Nvidia ombord, hjälpte vi dem att paketera och berätta om projektet på ett sätt som skapade engagemang hos människor runt om i världen. Vi byggde webb, skrev filmmanus och tog fram content till olika digitala plattformar. Varje insats bidrog till att få fler personer att veta vad projektet gick ut på, ladda ner mjukvaran och sprida budskapet vidare.


Med hjälp av vår insats och ett fint samarbete med alla inblandade parter har projektet idag uppnått över fyra miljoner användare, fler än fem miljoner webbplatsbesökare i månaden och blivit omnämnt av Guinness World Records som ”…the most powerful distributed computing cluster in the world.”

“Jag är oerhört stolt över att vi inte bara lyckades krossa miljon-målet, utan att vi också varit delaktiga i en rörelse som bara växer och blir starkare för varje dag som går.”

PETER KARLSSON
VD, BUSINESS & EMOTIONS