Annonser som charmade algoritmerna och gjorde båtlivet enklare
Inför sommaren 2023 ville Imatech få en kreativ skjuss med sin onlineförsäljning av originaldelar till båtmotorer. Uppdraget var tydligt; de ville bli det självklara valet för båtägare som verkligen bryr sig om sin båt – och säkerheten på den.
Imatech ägs av båtjätten Volvo Penta och säljer originaldelar för de flesta båtmotorerna som finns på den svenska marknaden. Målet är att göra båtlivet tryggare och för att klara havets tuffa krav behövs det riktigt bra grejer. Deras produkter är unika av sitt slag, men trängs på en tuff marknad som är fylld av konkurrenter och kopior. Just därför krävs det en ännu mer pricksäker kommunikation för att nå hela väg i hamn.
Ett koncept som talar Volvo Penta flytande
En välrustad båt är en båt rustad med originaldelar av högsta kvalitet. Svårare än så behöver det inte vara. Problemet är att de kostar lite mer. Det blev därför viktigt att verkligen prata klarspråk för att nå fram till alla de båtägarna som bara nöjer sig med det bästa.
Efter en målgrupps- och marknadsanalys kunde vi se var kunden befann sig online och därefter lägga upp en plan för hur vår kampanj skulle ta form. Vi tog fram responsiva annonser med fokus på säkerhet, kvalitet som gestaltades av budskap och bilder som kunden kunde känna igen sig i.
För att förenkla köpresan och göra det lättare för kunden att hitta närmaste återförsäljare byggde vi en landningssida som kampanjen kretsade kring. Vi tog även ut kampanjen till sjöss, då vi tapetserade hamnar runt om västkusten med färgstarka banners under båtevents.
“Kampanjen har verkligen bevisat att det lönar sig att sticka ut hakan i en bransch som inte är särskilt van vid ett utanför-boxen-tänk. Tack vare en väl genomtänkt kanalstrategi kunde vi nå ut till flera, olika målgrupper. Ett fint kvitto på ett lyckat projekt!"
EMMA TIMÉN
HEAD OF STRATEGY & COMMUNICATION, IMATECH

Meta – Variation blev framgångsreceptet
På Meta körde vi en intensiv annonskampanj under sommaren med ett gäng utvalda annonser där både produkten och målgruppen var i fokus. Variationen av bild, text och format visade sig var en lyckad formel. En av de mest framgångsrika faktorerna på kanalen var annonsernas låga kostnad per konvertering. I kustnära områden där vi hittade målgruppen nådde vi även finfina resultat gällande räckvidd och exponering.

Google display – Över en miljon exponeringar
Vi ville ge produkten ett lyft visuellt som vågade ta för sig och därför var det naturligt att inkludera annonser på Google display där vi kunde ta ut annonserna i film och bildformat. Resultatet visar att dessa annonser har fått ett imponerande antal exponeringar. Bildannonserna har varit de som har fått flest klick och flest antal sidvisningar av kampanjsidan.

Google search – Träffsäkra annonser till båtentusiaster
Våra riktade sökannonser på Google kategoriserades till tre olika ämnen som låg vår målgrupp nära; båttillbehör, semester och service. Sammantaget var båttillbehör den annonsgrupp som resulterade i mest trafik in till kampanjsidan. Alla tre annonsgrupper fick en låg genomsnittlig klickkostnad och syntes flitigt under perioden på både desktop och mobil.